Importanța freshness-ului pentru website-ul dumneavoastră

//Importanța freshness-ului pentru website-ul dumneavoastră
  • Freshness-Rating-websites

Importanța freshness-ului pentru website-ul dumneavoastră

Internetul e un loc vast – cel mai probabil, această afirmație nu va surprinde pe nimeni. Dimensiunea sa exactă este foarte dificil de determinat, dacă nu chiar imposibil – o aproximare bazată pe extrapolarea datelor mai vechi ne spune că internetul înseamnă de fapt aproximativ 12 milioane de petabiti de date. Practic, dacă cineva dorește să downloadeze internetul, va trebui să folosească cam 70 de milioane de SSD-uri de 16TB.

Cum lucrezi cu asemenea cantitate de informație? Cum o dispui într-un mod care să aibă sens pentru utilizatori? Cum o găsești? Cum o indexezi? Cum o dispui? Acestea sunt întrebările pe care inginerii de motoare de căutare și le pun tot timpul, iar răspunsurile pe care le-au găsit afectează fiecare utilizator de internet în parte, dar în primul rând pe proprietarii și administratorii de website-uri.

Google preferă să mănânce fresh

Principalul motor de căutare folosit este, bineînțeles, Google. Inginerii lor au venit cu propriile răspunsuri la întrebarea „Cum dispui website-urile pe pagina de rezultate a unei căutări?”. Acesta este un subiect vast și o perspectivă exhaustivă asupra sa necesită studiu amănunțit pe parcursul câtorva ani, ceea ce depășește obiectivele propuse pentru acest articol. Din acest motiv, ne vom concentra doar pe unul dintre criteriile Google pentru stabilirea ordinii paginilor rezultate din căutare: Freshness Rating sau, în limba română, indicele de prospețime.

Articolul de față își propune să treacă în revistă principalele moduri prin care Google ia în calcul prospețimea conținutului de pe o pagină web atunci când decide ordinea în care va afișa rezultatele unei căutări. Informațiile prezentate aici sunt desprinse din cererea de patentare denumită ”Information retrieval based on historical data” depusă în 2003 de inginerii Google – deși algoritmul propriu zis rămâne ascuns, patentul din 2003 este un punct bun de pornire pentru a înțelege ce se întâmplă în spatele cortinelor atunci când un utilizator caută o informație.

Trebuie reținut și faptul că importanța freshness-ului depinde, la rândul ei, de specificul căutării inițiale. Spre exemplu, căutarea unor informații legate de un eveniment recent îi va sugera lui Google că actualitatea conținutului returnat ca rezultat este de o importanță magistrală și va decide să țină cont mai mult de prospețimea paginii. Pe de altă parte, există situații în care Google ajunge la concluzia că o pagină web cu vechime mai mare reprezintă o sursă mai de încredere și cu mai multă autoritate, cum ar fi căutarea unei date istorice.

De asemenea, indicele de noutate nu este nici singurul criteriu luat în seamă de Google și nici cel mai important; este doar unul dintre multitudinea „ingredientelor” pe care motorul de căutare le folosește la pregătirea unei pagini de rezultate.

Rețeta unui website proaspăt

În continuare vă prezentam 5 dintre criteriile principale pe care Google le are în vedere la calculul freshness-ului unei pagini web.

1. După data în care a fost creat

Acesta este probabil criteriul cel mai evident. Data creări este, de cele mai multe ori, momentul când Googlebot-ul descoperă prima oară documentul sau un link către acesta și îl indexează. În acel moment, pagina respectivă primește un boost de ”freshness” care se pierde odată cu trecerea timpului.

2. După cantitatea de modificări

O pagină web al cărui conținut este actualizat des va avea, bineînțeles, un indice de prospețime mai ridicat decât una lăsată în paragină, sau care primește foarte rar doze de conținut proaspăt. Tentația evidentă a fiecărui webmaster ar fi să opereze cu regularitate modificări minore pentru a menține freshness-ul sus în mod artificial. Google e mai inteligent de atât și ține cont de cât de masive sunt schimbările.

Practic, mutarea unei virgule sau folosirea sinonimelor nu va păcăli motorul de căutare. Pentru boost-ul dorit sunt necesare schimbări substanțiale iar Google poate decide să ignore modificări minore de conținut.

3. După secțiunea modificată

Pentru a beneficia de un boost al indicelui de freshness, tentația unui administrator șiret va fi să actualizeze în permanență părți mai puțin importante de pe pagină care să nu afecteze conținutul propriu zis, precum tag-ul dată/timp, comentariile lăsate de vizitatori sau elemente navigaționale. Aceste modificări, considerate ca fiind „minore”, nu vor păcăli motorul de căutare.

Practic, pentru a îmbunătăți indicele de prospețime a unei pagini sunt necesare modificări la secțiunea principală, i.e. la conținutul principal al paginii. Rescrierea unui footer sau rearanjarea textului din meniul de navigație cel mai probabil nu vor afecta locul pe care pagina îl va ocupa pe pagina de rezultate.

4. Crearea de pagini noi

Site-urile au propriul lor ”indice de noutate” care afectează clasamentul dintre rezultate. Acesta este diferit de indicele unei pagini web de pe același site, însă cele doua se afectează reciproc. Un website care va adăuga în permanență pagini noi va fi cotat mai bine, atât site-ul în sine cât și paginile care îl compun, luate individual.

5. Rata apariției linkurilor care trimit la pagină

Să luam un exemplu: Popescu este un jurnalist independent și menține un blog personal. Într-o zi, Popescu reușește să obțină un interviu exclusiv cu o personalitate importantă și publică rezultatul interviului pe blog. Presa găsește documentul și publică mai departe informația, având grijă ca la sfârșitul articolelor să indice sursa printr-un link.

Aceste noi link-uri îi dau de înțeles motorului de căutare Google că blogul lui Popescu este relevant și fresh și astfel îi va îmbunătăți locul ocupat în clasamentul căutărilor.

Trebuie să aveți în vedere că spamul sau metode manipulatoare de construcție a legăturilor vor alerta motorul Google, ceea ce va scădea valoarea paginii în ochii acestuia.

Un alt detaliu important este că legăturile care pornesc de la pagini fresh indică motorului de căutare că pagina de destinație are și ea un grad ridicat de prospețime.

Prospețime până la ultima pagină

Pentru a recapitula, este important de ținut minte că artificiile tehnice de construcție sau management a site-ului nu vor păcăli motorul de căutare, iar daca vor reuși să o facă, îmbunătățirea ranking-ului pe pagina de rezultate va fi doar ceva temporar. Metoda cea mai sigură este să aveți grijă ca site-ul dumneavoastră este actualizat frecvent și la timp cu modificări sau adăugiri de substanță, utile publicului dumneavoastră țintă.

Dacă creați conținut nou și de bună calitate cu regularitate, dumneavoastră și site-ul pe care îl administrați veți obține un aliat puternic în motorul de căutare Google.

2018-02-06T13:30:05+00:00 ianuarie 10, 2018|