Trenduri actuale în web design

//Trenduri actuale în web design
  • Trenduri de webdesign

Trenduri actuale în web design

Sunteți un web-designer la început de drum și vreți să fiți la curent cu noile trend-uri in domeniu sau pur și simplu sunteți pasionat de subiect și vreți să aflați tendințele din 2018?
Acest articol conține informațiile necesare pentru a construi un website conform noilor tendințe grafice WEB 3.0, cu o mică incursiune in istoricul tehnologiei informațiilor. Lectură plăcută!

Evoluția web design-ului de la Tim Berners până în 2018

Primul website creat în lume a fost conceput de organizația CERN, acesta fiind o înșiruire de cuvinte menite să explice ce este domeniul world wide web (www) și cum se folosește.  Sir Tim Berners-Lee, un programator englez care poate fi considerat părinte al internetului, este omul care a conceput primul website în urmă cu 28 de ani. Deoarece pe vremea aceea internetul nu era nimic altceva decât o bază de informații ce conținea documente folosite exclusiv de organizații și instituții academice, Sir Berners-Lee a dorit să creeze o modalitate ușoară ca oamenii să poată face transfer de fișiere prin intermediul acestei conexiuni. De atunci până acum lucrurile s-au schimbat, internetul a evoluat concomitent cu tehnologia, lucru care a dat naștere unui nou tip de „artă”, cum ne place nouă să-l numim, și anume web designul.

Web designul este procesul creativ care se ocupă cu crearea părții vizuale a unui website. În timp ce programatorul web este ocupat să dea naștere platformei prin scrierea de cod, web designerul este partenerul său de încredere care modelează forma site-ului din punct de vedere vizual. Acesta culege informații și le dispune într-un mod cât mai estetic și mai accesibil, în funcție de anumite principii și reguli setate sau descoperite de-a lungul timpului.

Culori și scheme de culoare

Dacă primele modele de website-uri aveau culori monotone sau fade, evoluția internetului a schimbat regulile jocului. La început accesul la informație nu era atât de mare și vast ca acum, însă era tehnologiei a facilitat acest lucru, fapt ce a provocat bombardamentul informațional permanent cu care ne confruntăm cu toții. Deoarece ne-am obișnuit cu reclame din ce în ce mai spectaculoase și invazive, tendința este să le ignorăm instinctiv – din acest motiv, este important ca site-urile să aibă un impact vizual cât mai mare, impregnându-se în memoria noastră.

De la jumătatea anului 2017 și până acum am putut remarca tendința de a merge pe o abordare curajoasă a schemelor de culoare, prin utilizarea contrastelor și a culorilor vibrante și ușor de remarcat, fapt ce a condus la o veritabilă explozie cromatică pe internet. Asta se datorează în mare parte evoluției ecranelor, care au început să poată identifica milioane de culori și să le poată reproduce din ce în ce mai viu și mai clar.

Back to basics: pattern-uri, umbre și gradienți

Se spune că istoria și moda se repetă. Deși nu ne putem exprima în privința istoriei, când vine vorba de web design, am putut identifica un trend inspirat din anii 80-90: vorbim aici de o revenire în forță la pastelurile anilor 80 și la culorile electrice din anii 90, în special a modelelor cu forme geometrice sau inspirate din natură. N-am putea spune că este ceva rău, ba chiar din contră: acest trend oferă website-ului un impact vizual imens, îl face mai jucăuș și mai plin de viață.

O altă modă care revine în vogă este cea a utilizării gradienților și a umbrelor, de această data cu un aer modernist. Gradientul, trecerea de la un ton mai închis la unul deschis, este din nou „chic” și face uz de o paletă de culori diversificată și vibrantă. Umbrele sunt aplicate cu scopul de a oferi naturalețe și nu pentru a scoate în evidență elemente vizuale,  lăsând impresia că monitorul este o fereastră prin care website-ul, element de sine stătător cu propria identitate, poate fi observat în toată splendoarea lui.

Ilustrații custom sau imagini editate?

În funcție de subiectul website-ului sau de stilul pe care este construit se pot identifica două moduri de prezentare vizuală: ilustrații sau imagini. Ilustrațiile sunt un mod versatil de a crea conținut vizual, limitat doar de imaginația creatorului, și vă oferă ocazia să creați un stil jucăuș și prietenos, lucru care poate ajuta brandurile serioase să fie mai ușor abordabile pentru consumatori.

Pe de cealaltă parte, fotografiile oferă o anumită senzație de naturalețe și umanizează aspectul site-urilor, aducând vizitatorii mai aproape de brand. „O imagine face cât o mie de cuvinte”, iar cu o viziune bună, un fotograf priceput și o editare impecabilă, o fotografie poate transmite o anumită stare și contribuind la solidificarea conexiunii emoționale cu utilizatorul.

De anul trecut și până în prezent aceste doua forme de exprimare vizuală au  început să fie din ce în ce mai expresive și cu un impact vizual mai mare, folosindu-se poze dinamice și puternic contrastante care pun accentul pe diferite stări și emoții în timp ce ilustrațiile au devenit din ce în ce mai creative și mai non-conformiste, oferind o experiență vizuală nouă care ne pune mintea la încercare și ne desfată privirea.

Animații și conținut interactiv

De ani buni, site-urile au început să ofere micro-interacțiuni între utilizator și pagină; acestea sunt declanșate de acțiuni simple precum click și scroll. Fie că vorbim de apăsarea butonului de „Like” pe Facebook sau „double-tap-ul” unei poze pe Instagram, ele sunt prezente pretutindeni și au rolul de a oferi o experiență cât mai plăcută și creează impresia că interfața poate fi manipulată, oferind oportunitatea de interacțiune dinamică.

La o scară mai largă, avem particulele din fundal. Particulele de fundal sunt o soluție bună pentru cei care nu doresc să-și încarce serverul cu video-uri ce îngreunează utilizarea site-ului. Acestea nu presupun nimic mai mult decât programare în limbajul Java pentru a crea o animație în fundal, oferind site-ului oportunitatea de a capta atenția vizitatorilor. De asemenea, există și posibilitatea inserării fișierelor de tip GIF (Graphics Interchange Format), format pentru imagini în mișcare mai bine optimizat pentru spațiul web.

Toate acestea și multe alte metode de dinamizare a website-urilor își fac apariția din ce în ce mai mult și ne așteptăm ca în 2018 să vedem din ce în ce mai multe site-uri animate care ne vor atrage atenția din prima clipă în care accesăm pagina.

Tipografia – arta fonturilor

Un alt detaliu important al unui site este textul. Conținutul de tip text este, practic, omniprezent și aduce un aport imens la crearea impresiei vizuale. Fonturile sunt un mod puternic de exprimare estetică, capabile să creeze o personalitate unică. Curajoase și bolduite sau cursive și subțiri, modul personalizat în care alegem să reprezentăm literele este un element definitoriu al stilului grafic. Acest detaliu ne oferă încă o oportunitate să empatizăm cu vizitatorul site-ului.

Reprezentativ sezonului 2018 există 2 trenduri principale. Primul ne readuce la capitolul „trenduri readuse la viață”, și anume fonturile de tip serif (fonturi ale căror litere se termină cu liniuțe). Acestea își fac din nou apariția în domeniul web designului oferind un stil clasic și elegant dar modernizat. Al doilea trend din ce în ce mai folosit este cel al fonturilor bolduite, curajose, pline, menite să atragă atenția prin orice mijloc posibil, inclusiv prin paleta cromatică vibrantă și puternic contrastantă.

Interfață minimalistă sau 3D? Make it flat

Stilurile minimaliste și flat au început să-și facă apariția de ceva timp înlocuind stilul învechit 3D care părea forțat și prea strălucitor și reducând considerabil complexitatea reprenzentării meniurilor și a butoanelor, oferind un stil armonios și elegant.

Tendința actuală a minimalismului este de a reduce complexitatea iconițelor și a butoanelor basic, punându-se accent pe simplitate și pe închegarea naturală a elementelor componente dintr-un site.  Elementele de stil minimalist, precum meniurile reprezentate prin trei linii orizontale (hamburger menu) sau text-box-ul simbol pentru mesaje, demonstrează că utilizatorii nu au nevoie de explicații în plus pentru a înțelege concepte simple.

Curentul flat înseamnă renunțarea la design-ul 3D și se referă la un stil în care sunt folosite culori mate și modele cât mai simple, „dintr-o bucată”.
Pentru a face experiența utilizatorilor cât mai plăcută, meniurile au evoluat de-a lungul timpului; navigarea a devenit mai lină și mai facilă, iar informația cât mai bine compactată deoarece știm cu toții cât de important este să găsim informațiile de care avem nevoie în cel mai scurt timp cu putință, fără prea multe bătăi de cap.

Dinamism și asimetrie sau old school?

Dar cum rămâne cu așezarea în pagină? Dacă până acum ceva vreme s-au folosit stiluri simetrice și statice, lucrurile stau altfel acum. Începând cu 2017, designerii au început să mizeze pe asimetrie; de la forme neregulate la o așezare dinamică în pagină. Acest trend nou se afirmă prin curaj și non-conformism, reușind să scoată la iveală tot ce au designerii mai bun în imaginația lor. Să lăsăm deoparte stilul calculat și mereu simetric, este timpul să ne asumăm riscuri dând naștere unui haos frumos prin care să ne putem regăsi, transformând anul 2018 întru-un an revoluționar pentru industria web design-ului.

Pentru că mobile

Cea mai mare dovadă a evoluției tehnologice o reprezintă smartphone-urile și felul în care ne afectează acestea viața. Înainte de apariția și extinderea telefoanelor mobile, website-urile erau exclusiv pentru desktop și laptopuri. După apariția primelor telefoane cu conexiune la internet, site-urile au putut fi accesate de oriunde, însă vizual aveau o interfață primară alcătuită doar din cuvinte și fraze subliniate în locul butoanelor de link-uri, însă odată cu apariția primului smartphone care a fost capabil să citească design-ul ca și pe varianta de desktop, lucrurile s-au schimbat.

Tocmai de aceea unul dintre cele mai importante aspecte ale unui site este optimizarea sa pentru mediul mobile, smartphone-urile ajungând să devină mai folosite decât calculatoarele. Acest lucru oferă o oportunitate și mai mare grafic designerilor de a-și exercita creativitatea, trendurile actuale mărind miza cu micro-interacțiuni mai variate și personalizate mediului mobile și îmbunătățind experiența utilizatorului.

Creativitate și curaj

Prin urmare 2018 se anunță a fi un an plin de trend-uri curajoase pentru domeniul web design-ului, care începe să abordeze stiluri din ce în ce mai unice. Ne putem aștepta la o evoluție ulterioară deoarece acesta este un domeniu în permanentă schimbare, dar pentru moment ne bucurăm să vedem cum creativitatea este din ce în ce mai exercitată și cum toată lumea încearcă să se facă remarcat prin cele mai impunătoare și captivante metode vizuale.

2018-02-06T13:29:23+00:00 ianuarie 17, 2018|