Cele mai frustrante 4 greșeli de UX Design pe Internet

//Cele mai frustrante 4 greșeli de UX Design pe Internet
  • Greseli comune in web UX design

Cele mai frustrante 4 greșeli de UX Design pe Internet

Designul experienței utilizatorului, sau UX Design, reprezintă un domeniul al designului care se concentrează pe felul în care utilizatorul va folosi produsul final, pe senzațiile pe care le obține din utilizare și pe problemele pe care le întâmpină pe parcurs.

Vă prezentăm în continuare cele mai frustrante greșeli de design al experienței utilizatorului de pagini web, precum și câteva sfaturi despre cum este cel mai bine să le evitați.

Bineînțeles, trebuie să punctăm faptul că un UX design de calitate este intim legat de produsul căruia îi este aplicat, însă micile motive de frustrare pe care le întâlnim când navigăm pe internet sunt un punct excelent de pornire și o temă de gândire potrivită pentru dezvoltatori web și designeri de produse.

1. Formulare din scenarii horror

Formular web dificil de completat

În categoria aceasta se integrează toate tipurile de formular, de la unul pentru comandă de produs, până la cele pentru crearea unui cont de utilizator. Cu toții am avut de a face măcar o dată cu situații în care renunțăm la accesarea unui site sau la comanda produsului pe care ni-l dorim deoarece formularul pe care suntem obligați să îl completăm este atât de complex și ermetic încât ar putea face FISC-ul să roșească.

Nimic nu este mai frustrant decât să petreci câteva minute bune completând toate rubricile pe care site-ul le consideră necesare, apoi să apeși pe butonul de a merge înainte numai pentru a fi întors la același formular, cu toate intrările șterse și cu un mesaj sec referitor la ceva ce nu a fost completat corect. Cu atât mai rău dacă designerul acestei experiențe decide să nu ofere sfaturi despre cum trebuie completată rubrica problematică, lăsând utilizatorul să descopere răspunsul printr-un proces de încercare și eroare.

Din fericire există suficiente metode sigure de a rezolva această problemă. Un formular pregătit să preia unele date personale prin accesarea unui cont de Facebook este o adevărată binecuvântare pentru utilizatorul modern.

O altă opțiune este segmentarea formularului în mai multe pagini separate; una pentru datele personale și de contact, una pentru adresă de livrare/facturare, una pentru abonarea la newsletter, unul pentru preferințe, etc. Astfel, dacă site-ul detectează o greșeală când utilizatorul apasă pe butonul de confirmare, acesta este întors la pasul respectiv și nu este nevoit să repete întreg procesul.

De asemenea, utilizatorii și clienții dumneavoastră vă vor fi recunoscători dacă cele mai problematice câmpuri de introducere text vin cu instrucțiuni clare despre cum trebuie completate.

O altă opțiune excelentă este păstrarea câmpurilor completate corect la reîntoarcerea în pagină pentru a nu obliga utilizatorul să repete acțiunile finalizate cu succes.

Trebuie avut în vedere că timpul utilizatorilor este prețios – mulți clienți se pierd la punctul acesta, iar multe cumpărături nu sunt duse până la capăt din pricina formularelor horror. Un formular bine gândit înseamnă clienți mai fericiți, comenzi mai multe și succesul afacerii dumneavoastră.

2. Meniuri pretențioase

Orice cunoscător al mediului online a avut la un moment sau altul de a face cu meniuri care cer să fie deschise într-un anume fel și nu altul. Ne referim aici la celebrele meniuri de navigație care se expandează atunci când utilizatorul plasează cursorul deasupra butonului – acest sistem nu este rău în sine dar prezintă unele riscuri care pot afecta experiența utilizatorului.

Cursorul stă deasupra butonului respectiv preț de câteva momente, iar apoi utilizatorul îl mută pentru a selecta din meniul deschis opțiunea pe care dorește să o acceseze, doar că, surpriza! Meniul se închide la loc imediat ce cursorul iese din regiunea care declanșează afișarea inițială, transformând ceva atât de banal ca navigarea unui site într-un joc stresant de-a șoarecele și pisica. Cu atât mai rău dacă traseul cursorului către opțiunea dorită se intersectează cu un alt meniu de acest fel care îl înlocuiește pe primul.

Suntem prea politicoși pentru a arăta cu degetul spre vinovați, dar suntem convinși că vă puteți gândi la exemple.

Rezolvarea este simplă dar presupune un designer al experienței utilizatorului cu experiența necesară de a recunoaște acest risc, testarea permanenta a funcționalităților și un dezvoltator care să știe să implementeze astfel de sistem de navigație într-un mod corect. Există și o librărie jquery numită hoverIntent care promite să rezolve aceste probleme.

O rezolvare și mai la îndemână este să optați pentru meniuri care necesită un click pentru a fi deschise și un alt click pentru a fi închise.

3. Motoare de căutare internă ale website-urilor

Studiile arată că mai mult de jumătate dintre utilizatorii de Internet preferă să caute informația dorită prin motorul de căutare al paginii web pe care o accesează (denumiți utilizatori search-dominant), o cincime se bazează pe link-uri și meniuri, iar restul sunt ambivalenți.

Din acest motiv, un website de dimensiune considerabilă fără motor propriu de căutare va frustra o mare categorie de vizitatori, ducând la un bounce rate foarte ridicat(rată de ieșire din site mare).

Rezolvarea e evidentă: includeți o bară de căutare prezentă pe fiecare pagină a website-ului, amplasată într-un loc cât se poate de vizibil – dacă utilizatorul trebuie să acceseze o pagină separată pentru o căutare, sau, mai rău, să revină la Google, atunci cel mai probabil ați pierdut un potențial client.

Acest articol nu ar fi complet fără exemplul negativ dat de YouTube în materie de afișare a rezultatelor căutării. Mulți dintre noi am experimentat următoarea situație: folosiți motorul de căutare al site-ului, iar rezultatul pe care îl aveați în vedere este primul afișat așa că vă poziționați cursorul deasupra link-ului și dați click.

Surpriză! În câteva fracțiuni de secundă, pagina de rezultate se schimbă pentru a include linkurile sponsorizate în capătul paginii, mutând alegerea dumneavoastră cu o intrare sau două mai jos iar click-ul dat vă duce acolo unde nu vă așteptați. Rezultatul este un utilizator frustrat căruia îi sunt necesare câteva click-uri în plus pentru a ajunge acolo unde dorește. De evitat!

4. Pagini interminabile. Lanțuri interminabile de pagini

Să spunem că interacționați cu un articol de tipul „31 de poze cu pisici care o să vă facă ziua mai frumoasă” – e o șansă destul de mare să fi avut de a face cu ceva asemănător.

Să pui cele 31 de fotografii pe o singură pagină nu este neapărat o idee foarte fericită deoarece poate crește masiv timpii de încărcare, iar utilizatorul se va plictisi așteptând afișarea fiecărei fotografii.

În extrema cealaltă avem site-urile care „rezolvă” problema prin segmentarea articolului în 31 de pagini diferite, înlănțuite printr-un sistem de „înainte/înapoi”. Bineînțeles, fiecare pagină necesită o o nouă acțiune și o altă încărcare, ceea ce pentru utilizator reprezintă 31 de momente de timp mort, deci o experiență neplăcută și frustrantă.

Nu există un răspuns corect universal valabil, iar orice rezolvare eficientă trebuie să țină cont de specificul articolului respectiv și de publicul țintă. Cu toate acestea, vă garantăm că nimeni nu ar considera o serie de 31 de click-uri pentru a vedea 31 de fotografii pe 31 de pagini diferite ca fiind o experiență plăcută.

Varianta cea mai bună pentru utilizatori este cea în măsură să găsească un echilibru între pagina interminabilă și lanțul interminabil de pagini.

Somnul designerului UX naște monștrii

Dacă UX designul este la înălțime, produsul final este ușor și rapid de înțeles și experiența utilizatorului va fi una plăcută, fără dureri de cap.
Ce se întâmplă însă dacă avem de a face cu un design al experienței care nu se ridică la standarde?

În cel mai bun caz? Utilizatori frustrați, nervoși, confuzi și impactul negativ economic sau de imagine cauzat de plecarea acestora spre experiențe mai plăcute și mai la îndemână.

În cel mai rău caz? În cazuri extreme, se poate termina cu pierderi de vieți omenești, cum ar fi tragedia din 2009 a avionului prăbușit deoarece piloții au interpretat greșit date afișate în stil foarte asemănător, pe display-uri foarte mici, amplasate foarte aproape unul de celălalt.

Sigur, un site de vânzări prost conceput din punctul de vedere al experienței utilizatorului nu va cauza, sperăm noi, moartea nimănui, dar nu strică să aveți grijă. Experții Fox IT în UX Design sunt pregătiți să vă ajute să nu cădeți în capcanele care au doborât la pământ atâtea afaceri promițătoare.

Tot ce aveți de făcut este să ne contactați și să ne povestiți despre ideea dumneavoastră, iar de restul ne ocupăm noi.

2018-01-30T13:16:45+00:00 ianuarie 30, 2018|