Branding și identitate vizuală

/, Design grafic si web/Branding și identitate vizuală
  • Foto articol branding

Branding și identitate vizuală

Fie ca vorbim de un magazin mic, o companie de publicitate sau o multinațională de GSM, fiecare brand are nevoie de o identitate proprie, una cu care să se afirme și să se facă recunoscut în lume. În acest scurt articol vom analiza câteva elemente cheie ale procesului de branding, importanța lor și ce mod de abordare vă este benefic pentru afacere.

În funcție de domeniul de activitatea, branding-ul este de două feluri. Și anume cel făcut în jurul produselor pe care le vindeți, sau cel făcut în jurul numelui și al firmei. Ambele stiluri sunt la fel de folosite însă fiecare presupune ceva anume și atrage de la sine avantaje și dezavantaje

Branded vs Brand-Led

Când vorbim de branding făcut în jurul produsului(Brand-Led) ne gândim la firme recognoscibile după ceea ce vând ele. Acestea chiar dacă au o imagine vizuală bine definită, oamenii identifică brand-ul respectiv după produsele lor. Aceasta este o strategie de succes și nu atât de complicată de pus în aplicare însă vine cu un dezavantaj destul de mare la pachet, odată creată o identitate vizuală după produs, va trebui să respectați regulile cu care ați început. Dacă aduceți modificări produselor de orice natură, există riscul ca produsul respectiv să nu mai poată fi recunoscut atât de ușor acest lucru afectând imaginea brand-ului. Un exemplu foarte bun sunt bomboanele de ciocolată Ferrero Rocher. Toate lumea le recunoaște după modul în care acestea sunt împachetate și culorile reprezentative de auriu cu maro ale ambalajului. Acesta este un produs care a depășit brand-ul, fiind extrem de faimoase, oamenii recunoscându-le extrem de repede. Dacă Ferrero ar schimba vreodată ambalajul într-un mod drastic, produsul lor nu ar mai putea fi recunoscut atât de ușor, identitatea vizuală a brand-ului având de suferit. De aceea, chiar dacă este o metodă extrem de eficientă, implică și anumite riscuri de care trebuie să fiți conștient înainte de a face asta.

Celălalt tip de creare a identității vizuale, cel care se concentrează pe brand însuși și pe firmă(Brandind), este mul mai dificil de parcurs însă extrem de eficient. Firmele care și au construit imaginea vizuală în jurul numelui ajung să fie recunoscuți instant după logo sau renume, având întotdeauna posibilitatea să-și modifice produsele vândute după bunul plac, fără să afecteze în vreun fel imaginea lor. Niște exemple foarte bune de astfel de brand-uri sunt Coca Cola care au modificat forma sticlei de suc de câteva ori acest lucru neafectându-le imaginea, Ikea, firma de mobilă ce a schimbat stilul produselor pe care le vinde în funcție de trend-urile active și titanii industriei mobile, Apple, care de-a lungul timpului au adus modificări considerabile produselor, inovând industria tehnologiei în repetate rânduri, rămânând întotdeauna la fel de ușor de identificat datorită celebrului lor logo. Toate aceste firme au o imagine atât de bine definită încât pot oricând să-și modifice produsele după bunul plac abordând un nou stil, iar consumatorii îi vor recunoaște la fel de ușor oricând.

Puterea culorilor

Un aspect extrem de important atunci când vorbim de creare unei identități vizuale este acela al paletei de culori pe care o folosim. Conform diverselor studii, fiecare culoare influențează într-un mod sau altul creierul uman și cum acesta percepe obiectele din jur, făcând apel la o stare sau emoție anume. Spre exemplu galbenul este considerat ca fiind cea mai optimistă și veselă culoare, în timp ce portocaliul este considerată ca fiind o culoare prietenoasă și roșul inspiră putere și energie. Fiecare alegere face de la sine o declarație puternică, transmițând o parte din energia dumneavoastră și influențând modul în care sunteți percepuți de ceilalți. Culorile au puterea de a da viață elementelor, indiferent că vorbim de un logo, un afiș sau o felicitare, spectrul culorilor făcând apel la unul dintre cele mai importante simțuri, oferindu-vă o posibilitate de a transmite orice doriți mult mai puternic și răsunător. De aceea vă recomandăm ca înainte de a începe să faceți un logo, afișe, vizual-uri grafice și orice element vizual, să vă aruncați o privire asupra paletelor de culori disponibile și ce poate transmite fiecare alegere pentru a avea un avantaj în încercarea dumneavoastră de a empatiza cu viitorii clienți și de a vă defini și mai bine domeniul în care activați.

Logo-ul

Logo-ul este un element grafic folosit pentru identificarea unei firme, a unui produs sau a unei organizații.

Nu există o regulă bătută în cuie pentru a crea un logo, unii recurgând la o siglă grafică, alții doar la un text stilizat , ambele variante fiind la fel de bune și de succes. Indiferent de metodă, va fi nevoie de muncă de creativitate și cât mai multă unicitate pentru ca logo-ul respectiv să se poată impune și diferenția față de toate celelalte.

Crearea unui logo din text este o metodă folosită de companii precum Google și Facebook, aceasta nu au o siglă sau un simbol anume, însă simplul lor nume expus cu un font unic și o culoare anume le-a creat o identitate vizuală extrem de puternică, acum putând fi recunoscute doar după prima literă, F și G. Aspectele cele mai importante pentru a crea un logo tip text sunt fontul și culoarea. Ambele trebuie să fie cât se poate de distinctive și unice și să empatizeze într-un fel sau altul cu clienții dumneavoastră. Stilul vă permite să abordați subiectul în mii de feluri, având oportunități multiple de a vă juca cu textul în așa fel încât să creați un element vizual unic ce depășește granița literelor. Pentru a înțelege mai bine aruncați o privire la logo-ul firmei FedEx și veți observa o săgeată între E și X, un simbol ce denotă natura business-ului lor de curieri, de asemenea Amazon în logo-ul lor au inclus o săgeată ce se întinde de la a la z, aceasta simbolizează un zâmbet dar în același timp vă indică că la ei găsiți o gamă extrem de variată de produse ” de la a până la zet”. Acestea fiind spuse, nu trebuie să recurgeți în mod special la o siglă, textul fiind mereu o variantă versatilă care cu o doză serioasă de creativitate, poate da naștere la ceva uimitor și unic.

Cealaltă variantă de creare a unui logo este cea a unei sigle, o reprezentarea grafică cat mai simplistă a numelui sau a produselor/domeniului de activitate. Înainte de acest concept modern de logo, marile familii nobile din evul mediu aveau blazoane și pecete ce le reprezentau numele și casa. Puteți să vă gândiți la un logo ca la pecetea sau blazonul dumneavoastră personalizat ce vă va reprezenta „casa” pretutindeni. Pentru a putea fi ceva ușor de recunoscut ce se va impregna în memoria celorlalți trebuie să respectați o regulă importantă; KISS, înseamnă Keep It Short & Simple. Trebuie să aveți în vedere că scopul dumneavoastră nu este acela de da naștere unui nou curent artistic ci cel de a găsi un mod cât mai eficient de a vă face recunoscut. Aveți oportunitatea de a vă folosi imaginația într-un mod cât mai creativ pentru a da naștere unui logo care să poată transmite mai mult decât se vede la prima impresie incluzând diverse detalii specifice ce vor da naștere unui joc de forme unic. Spre exemplu logo-ul celor de la Toyota este compus din trei cercuri ovale ce simbolizează uniunea dintre inima clienților și inima produselor lor însă, în același timp, la un studiu mai amănunțit observăm că cercurile se îmbină în așa fel încât prin evidențierea anumitor linii vom regăsi numele lor complet în siglă. Faimoasa firmă de ciocolată Toblerone al cărui logo e format din numele lor și un munte deasupra, conține un element ascuns în munte. Un urs, deoarece orașul în care a luat naștere compania, Bern Elveția, este întotdeauna asociat cu acest animal care se află în număr mare în pădurile locale. În concluzie, trebuie să fiți cât mai creativ și unic și să vă folosiți cât mai eficient de resursele de care dispuneți pentru a putea crea ceva uimitor ce va rămâne în memoria multora pentru totdeauna.

Typo’s

Un alt element important când vine vorba de identitatea vizuală a brandului dumneavoastră este fontul. Deoarece conținutul de tip text este cel mai folosit în orice domeniu, trebuie să încercați să vă folosiți de acest element în favoarea dumneavoastră și să dați dovadă și aici de cât mai multă unicitate și creativitate. De la font, până la modul în care îl așezați și culoarea pe care o folosiți, fiecare detaliu își aduce contribuția la crearea identității vizuale. Un font bold-uit poate transmite o atitudine curajoasă și impunătoare în timp ce un font subțire poate transmite eleganță și respect. În aceeași ordine de idei o aranjare haotică sau non-conformistă a textului poate evoca un spirit tânăr și îndrăzneț în timp ce o aranjare a textului uniformă și simetrică poate inspira profesionalism și seriozitate. Fiecare element vizual și modul în care acesta este prezentat zidește o cărămidă în plus la temelia de baza a identității vizuale pe care doriți să o formați. Tocmai de aceea puteți încerca să vă creați propriul stil și propriul font care să coincidă atât cu caracterul dumneavoastră cât și cu modul în care doriți să vă prezentați afacerea.

Un stil aparte

Toate cele de mai sus adunate însumează un spectru al stilului dumneavoastră grafic. Toate elementele care alcătuiesc stilul dumneavoastră grafic trebuie să fie pe aceeași lungime de undă pentru a oferi un echilibru armonios. Adică nu puteți să vă creați un logo serios și sobru și în publicațiile dumneavoastră sau materialele pe care le oferiți să folosiți un font curcubeitic și jucăuș. Acest lucru este valabil și pentru materialele vizuale pe care le creați, fie că sunt poze, ilustrații, afișe sau postere, brand-ul dumneavoastră are nevoie de un stil bine definit și unic care să se poată afirma în fața celorlalte. În funcție de domeniul de activitate și de ceea ce doriți să transmiteți, stilul va fi unul rigid și simetric sau inovator și dinamic sau de ce nu, câte un pic din ambele, fiecare variantă fiind dedicată anumitor zone și anumitor clienți. Vă recomandăm un studiu asupra pieței și a clienților pe care doriți să îi atrageți pentru a reuși să oferiți o comunicare cât mai eficientă și o imagine cât mai atractivă. Și ca de obicei folosiți-vă creativitatea cât mai mult, căci aceasta este unealta dumneavoastră cea mai bună.

Citate celebre

Nu este obligatoriu ca în crearea unei identități pentru firma dumneavoastră să țineți cont și de existența unui slogan/moto, însă acest element definitoriu vă poate aduce un avantaj. Fie că este o frază alcătuită din 2 cuvinte sau 5, acesta trebuie să fie scurt, la obiect și de impact pentru a se putea face remarcat, exprimând în același timp perspectiva și intențiile dumneavoastră. Motivul pentru care deși există o competiție acerbă în toate domeniile încă mai este și va mai fi mereu loc pentru noi veniți este acela că toți oamenii sunt atrași de lucrurile în care se regăsesc, folosind sau cumpărând mereu brand-uri cât mai apropiate de perspectiva lor în viață și de credințele lor. Să luăm drept exemplu Apple care spun mereu „Think Different”, celebrul slogan al celor de la Nokia „Connecting People” sau chiar „Just Do IT”-ul celor de la NIKE. Toate acestea 3 au în comun 2 elemente principale. Toate 3 exprimă modul în care faimoșii producători abordează toată situația și perspectiva pe care aceștia o au asupra vieții. Indiferent că aveți de gând să vă creați un slogan sau nu, este important totuși să vă stabiliți un set de principii, de reguli interne și să vă exprimați întotdeauna perspectiva cât mai clar pentru a putea empatiza cât mai mult cu viitorii dumneavoastră clienți, care odată ce vor colabora cu dumneavoastră sau vă vor cumpăra serviciile, vor fi niște membri importanți ai micii sau marii dumneavoastră familii.

Dacă tragem o linie și analizăm tot ce am citit mai sus vom observa că până la urmă, indiferent de cum vă veți crea imaginea și de domeniul în care activați, peste tot este nevoie de exercitarea celor mai importante aspecte din lumea business-ului. Creativitate, Unicitate, Curaj, Încredere și Determinare. Cei 5 mari stâlpi ai unei afaceri de succes. Nu va fi niciodată ușor, pentru că după ce veți face diverse studii și analize pentru a vă crea imaginea va urma solicitanta muncă de a vă promova și a vă menține pe o linie de plutire. Dar dacă veți ține cont de toate aceste aspecte și veți încerca să fiți mereu sincer și hotărât, aveți o șansă destul de mare să fiți următorul brand de succes.

2018-02-08T08:48:25+00:00 februarie 7, 2018|